خانه / اطلاعات عمومی / ساعت مناسب ورزش در روزگی

ساعت مناسب ورزش در روزگی

از طرفی هنگامی که روزه هستید، هورمون انسولین که وظیفه آن سوخت و ساز قند در بدن است، قند را از جریان خون به سمت کبد و عضلات هدایت می‌کند. این کار بدن را مجبور به استفاده از منابع چربی و کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی و سرطان می‌کند.

از دیگر دلایل مفید بودن ورزش حین روزه‌داری، تاثیر روزه بر روند ساخت عضله و بهبود کیفیت استخوان سازی است. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش حین روزه‌داری همراه با خواب مناسب، بهترین روش تولید هورمون رشد در بدن است؛ همین موضوع باعث ساخت عضله و سوخت چربی‌های بدن می‌شود.

زمان مناسب ورزش در روزه داری

بهترین زمان ورزش کردن در ماه مبارک رمضان، ۲ تا ۳ ساعت بعد از افطار است. ورزش کردن قبل از افطار مگر انجام برخی فعالیت‌های سبک هوازی زیاد توصیه نمی‌شود؛ چون بدن در این زمان در کم‌ترین سطح متابولیسم و توانایی است.

همچنین توصیه می‌شود روزه دارانی که ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهند، برای حفظ قدرت عضلانی خود، حداقل هفته‌ای یک تا دو بار ورزش‌های قدرتی کار کنند.

نکات مهم ورزش در روزه داری

  • انجام ورزش‌های سنگین قبل از افطار مجاز نیست.
  • برای جلوگیری از تحلیل عضلانی، حد فاصل افطار تا سحر آجیل بخورید.
  • مایعات زیاد بنوشید؛ تا هنگام روز دچار ضعف و سرگیجه ناشی از کم‌آبی نشوید.
  • افطار کردن را به قبل از ورزش و خوردن شام را به بعد از ورزش موکول کنید.
  • در صورت مصرف مواد غذایی چرب، حداقل تا ۲ ساعت و مصرف کربوهیدرات‌ حداقل تا ۳ ساعت، ورزش را به تاخیر بیاندازید.
  • اگر بعد از افطار قصد ورزش کردن دارید، از مصرف مواد قندی بسیار شیرین خودداری کنید.

روزه‌داری مانع ورزش کردن نمی‌شود

اگر افراد به مدت یک ماه تمامی فعالیت‌های بدنی خود را قطع کنند، ممکن است قدرت و استقامت قلبی – عروقی‌شان با مشکل مواجه شود و عضلاتشان ضعیف شود و بعد از این ماه به زمان بیشتری برای بازگرداندن عضله به چرخه کار طبیعی نیاز است. بنابراین اگر افراد اصول تغذیه‌ای صحیح را رعایت کنند، می‌توانند به طور منظم تمرینات خود را انجام دهند و سلامت جسمی خود را تامین کنند.

منع تمرینات سنگین ورزشی در ماه رمضان

در این ماه برای جلوگیری از ضعف قوای جسمانی، کاهش فشار خون، سرگیجه، سردرد و تهوع باید از انجام تمرینات سنگین اجتناب کرد. چرا که فعالیت زیاد باعث از دست رفتن نمک، آب زیاد و در نتیجه عطش فراوان و افت فشار خون و ضعف شدید می‌شود.

منبع:کتاب کاله،ایسنا

درباره‌ی amin

همچنین ببینید

میز تحریر خریدن و نکات آن

میز تحریر خریدن و نکات آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *